fredag 26. oktober 2012

India - et herlig kaos!

Farger, lukter, fattig og rik, smilende mennesker, stirrende mennesker kaos, deilig mat og mye mye mer. Det er India for oss.

Iløpet av 6 dager tok vi for oss de tre byene Agra, Jaipur og Dehli, også kalt det gylne triangel.
Opplegget på reisen hadde vi bestilt før vi reiste igjennom et Indisk reisebyrå over nett, Envoj tours. De stilte med bil, sjåfør, guide og hotell.

Vi ankom New Dehli flyplass sent mandag kveld. Der ble vi møtt av vår blide sjåfør Anil. Flyplassen er kun noen få år gammel og har blitt kåret til verdens 7ende beste flyplass. Kontrastene blir bare enda større når man kommer på utsiden og alt er kaos. Biler og mennesker over alt. Skur og fine hus om hverandre. ja, kontrastene er mange, noe vi har fått oppleve nok engang på reise i India.

Hotell lobby.......standarden var satt da vi gikk forbi døra, da kunne det bare bli bedre, og det ble det!

Etter en natt på et ganske sletent hotell (bestilt av oss selv), men billig, kom vi oss tidlig av gårde til Agra. Vi hadde lagt opp turen slik at vi kom oss til den viktigste severdigheten den første dagen, Taj Mahal. Etter 5 timer på landeveien igjennom små byer og over store jordbruksområder, et utallig nestenkræsj med både kuer, geiter og elefanter kom vi oss fram.

For de som ikke har vært i India før så er trafikken noe for seg selv. Det er tre ting som er viktig for en sjåfør og bil. Det er -gode bremser, en bra bèrte og masse flaks:-) Men vår Anil var en fantastisk flink kar bak rattet.

Agra er byen som huser Taj Mahal. Taj Mahal er et mosuleum. Det tok 22 år å bygge. Det ble påbegynt i 1631 og sto ferdig i 1653. Det er bygget i hvit marmor. Byggverket kombinerer elementer fra persisk, tyrkisk, indisk og islamsk arkitektur. Bygget regnes for å være en muslimsk helligdom.
På persisk betyr ordet taj krone og mahal palass. Man kan oversette Taj Mahal til «palasset der kronen ligger».

Det ble bygget av mogulherskeren Shah Jahan som hersket fra 1647-1648 til minne om hans yndlingskone Arjumand Banu Begum. Hun døde 38 år gammel i 1631 i forbindelse med at hun fødte en datter, hennes fjortende barn med Sokuh Gorhun (hennes elsker).
Alt om historien fikk vi da vi besøkte Shah Jahans bosted, Agra Fort. Dette var boligen til herskeren og hans familie og tjenere. Mange steder på turen dukket denne herskerens navn opp. Han hadde en finger med i mange byggverk og byer i India.

Videre reiste vi til Jaipur, også kalt "den rosa byen". Grunnen til at hele gamlebyen her ble malt rosa var at Prins Albert på 1800 tallet kom på besøk, og de skulle pynte på byen for hans besøk. I området rundt var det flere store fort og borger som vi besøkte.

I tillegg ble det også endel shopping på oss her. Tekstiler og håndarbeid er noe av det de er mest kjent for, og det fikk vi med oss. Både silkegardiner og gulvteppe til storstua på gården fikk vi handlet. Etter en dag og to netter i Jaipur reiste vi videre og tilbake til New Dehli.

I Dehli ble det to fine kvelder ute på byen, og en hel dag med sightseeing. Dehli er delt i to deler. En ny og en gammel del. Tilsammen bor det ca 13 mill mennesker i Dehli. Old Dehli(OD) ble grunnlagt av den samme som bygde Taj Mahal. Denne bydelen er det man kan kalle totalt kaos når det gjelder mennesker, sykkeldrosjer, biler, busser, kuer og skuelystne turister. Her er det vi vil kalle "real India", og her kunne vi gjerne vært i mange dager. Trange gater, små butikker, farger og lukter overalt. Fantastisk. Så reiste vi over til New Dehli(ND).

Her fikk vi med oss flere kjente bygninger som bl.annet Gate of India og presidentpalasset og regjeringsbygningene. Et området som var store kontraster til resten av byen. Breie avenuer og flotte bygg som kunne minne mye om en europeisk storby. Alt i alt var dette en flott by, men kanskje ikke den byen man trenger å bruke mest tid i.

Den kosligste delen av byen synes vi var rett ved der vi bodde, Vasant. Her var det et lite sentrum med små gater, butikker og restauranter. Så vi anbefaler andre også til å bo i dette området hvis man skal være i Dehli noen dager.

India er verdens nest mest befolkede land, med ca 1,2 milliarder mennesker. I arial er det verdens 7ende største og det er den 4rde største økonomi i verden. Mengden mennesker gjør kanskje at det er så store forskjeller mellom fattig og rik.

Det er vel det landet vi har besøkt der man ser fattigdom og slum nesten over alt. Stopper man bilen i et kryss så er det garantert et eller flere barn som står utenfor og banker på vinduet, enten for å tigge eller selge noe. En dag i India ga oss så mange inntrykk og syn at når kvelden kom var vi helt "skutt".

India er nå høyt oppe på listen som Asia beste og mest interessante reisemål. Etter vår første tur til India tenkte vi at vi kanskje hadde fått nok av landet, men når vi nå har fordøyd litt av alle intrykkene så har vi ikke fått nok av India eller den Indiske maten.....

Så vi angrer ikke på at vi tok turen på ny og gleder oss allerede til neste gang vi får anledning til å besøke landet. Anbefaler på det sterkeste andre som leser dette til å ta turen til India!